۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

طبیعت پرستی و انتقاد شدید مذهبی به <<آواتار>>


آواتار» تازه ترین ساخته «جیمزکامرون» کارگردان موفق هالیوود با جلوه های ویژه بی نظیر و قهرمانانی با پوست های آبی رنگی که عاشق طبیعت هستند با استقبال شدید و کم نظیرمردم درسراسر جهان روبرو بوده است اما این فیلم ازطرف مطبوعات و رسانه های «واتیکان»، مقر پاپ ،رهبرکاتولیک های جهان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

نشریات و رادیوهای «واتیکان»، جیمزکامرون و فیلم سه بعدی پرفروش او را به خاطر این مسئله که داستان فیلم مردم را به جای پیروی ازمذاهب به پرستش طبیعت تشویق و ترغیب می کند به باد انتقاد گرفته اند. ایده ای که «پاپ» هم درمورد آن به مردم هشدار داده است. واتیکان فیلم «آواتار» را علیرغم جلوه های ویژه خیره کننده آن ، فیلمی ساده طبع ، توخالی و آبکی خوانده است.

نشریه «لوبزرسیون رومانو» با تیتردرشت روی صفحه اول این روزنامه می نویسد:«آوتار در یک جمله، یک اثر بی محتوی و توخالی است!»

«آوتار» که در مدت کوتاهی که از آغاز نمایش آن گذشته تبدیل به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هالیوود شده است با «تایتنیک» ساخته پرفروش دیگر جیمزکامرون برای این عنوان دررقابت است. منتقدین سینمایی درسراسرجهان فیلم «آواتار» را مورد ستایش قرارداده اند و این فیلم هم اکنون یکی از نامزدهای احتمالی جوایز اسکارامسال به شمار می رود.

نخستین رئیس جمهور بومی کشور«بولیوی» در آمریکای جنوبی از فیلم «آواتار» به خاطراهمیتی که درفیلم به طبیعت و حفاظت از محیط زیست داده شده تجلیل کرده است و گفته است که این فیلم حاوی پیامی است که می تواند محیط زیست جهان امروز را از استثمار وبهره برداری های آینده نجات دهد.

اما فیلم «آواتار» موجب سروصداهای مخالفان و منتقدان بسیاری نیز شده است. گروهی از وبلاگ نویسان محافظه کار آمریکایی در ایالات متحده این فیلم را ضد توسعه یا سیاست های نظامی وجنگ گرایی خوانده اند. عده ای دیگر نیز آن را به خاطر رنگ پوست آبی بازیگرنش به عنوان یک فیلم نژادپرستانه شناسایی کرده اند.

«لوبزرواسیون رومانو» چاپ واتیکان می نویسد:«جیمزکامرون داستانی را به صورتی بسیار سطحی و توخالی عرضه کرده است که درآخرکار هم به شکلی آبکی به پایان می رسد». رادیوی واتیکان فیلم «آواتار» را اثری متوسط و بی ضرر خوانده است که «هرگزنخواهد توانست با آثارعلمی – تخیلی برجسته دیگر عالم سینما برابری کند!»

آن چه که مسلم است بیشتر انتقادات واتیکان درواقع متوجه تم اصلی فیلم «آواتار» است که در آن انسان در مقابل طبیعت قرارمی گیرد. «لوبزروسیون رومانو» می نویسد «این فیلم گرفتارنوعی الهیت وابسته به پرستش طبیعت شده است» و رادیوی واتیکان هم می گوید:«این فیلم به صورتی هوشمندانه با فلسفه و حکمت دروغین و کاذب طبیعت گرایی گره خورده است و می کوشد تا علم عادت و طرز زندگی موجودات و طبیعت را تبدیل به یک مذهب تازه در هزاره جدید کند. با این تفاوت که در فیلم آواتار، به طبیعت دیگر به چشم یکی از مخلوقات خداوند نگاه نمی شود بلکه این طبیعت تبدیل به خدایی می شود که باید آن را پرستید!»

اسقف اعظم فدریکو لمباردی، سخنگوی واتیکان اعلام کرد که هرچند نظریات نشریات واتیکان درحد نقد فیلم نوشته شده اند و به هیچوجه به الهیات مربوط نمی شوند اما «پاپ بندیکت شانزدهم» با تمام موارد این نظریات موافق است وبه هواداران خود درمورد خطراتی که «طبیعت پرستی» به عنوان یک مذهب جدید می تواند داشته باشد هشدار داده است.

پاپ بندیکت که به خاطرطرفداری مستمر ازمسائل مربوط به بهبود محیط زیست به «پاپ سبز» معروف شده است ازسوی دیگر همواره ازهواداران خود خواسته است که عشق به طبیعت را با بوجود آوردن یک «خدای تازه» اشتباه نگیرند. او درسخنان خود درروز جهانی صلح گفته بود که «انسان ها به خاطر عشق به طبیعت نبایستی خود را با موجودات دیگرکائنات یکی بدانند و نبایست تمام هستی و نجات خود را وابسته به همین طبیعت بدانند. هرچند انسان ها در دامن طبیعت احساس صلح و آرامشی بی انتها می کنند اما نبایست خود را مطلقا به آن وابسته بدانند.»

واتیکان و نشریات و رسانه های وابسته به آن در اغلب موارد، مسائل فرهنگی و هنری جهان به ویژه در ارتباط با فرهنگ مردمی یا «پاپ» را مد نظر دارند دربرخی موارد آن ها را مورد نقد و بررسی و گاه انتقاد های شدید قرار می دهند. واتیکان پیش از این ها سریال کارتونی تلویزیونی «سیمپسون ها»، گروه راک اند رول «یوتو» و فیلم «رمز داوینچی» را مورد انتقاد قرار داده بود.

فیلم «آواتار» که در مدت کوتاه نمایش آن بیش از یک ونیم میلیارد دلار فروش گیشه داشته است قرار است تا این هفته درسینمایی در میدان «سن پیتر» در شهر «رم» که در چند قدمی «واتیکان» قرار گرفته به نمایش درآید.


برگرفته از: VOA

۱ نظر:

  1. ممنون از اطلاع رساني تون. حتما اين فيلم را خواهم ديد و در موردش حرف خواهم زد.
    درود بر شما.

    پاسخحذف